четвер, 27 жовтня 2016 р.

Бінарний урок з основ здоров'я та англійської мови "Подорож до риси характеру, яка керує світом" 4 клас




Мета. Поєднати традиційні методи роботи з інтерактивними технологіями,
розвивати пізнавальний інтерес учнів через поєднання двох різних
уроків, але з'єднаних однією змістовою лінією. Формувати в дітей
уявлення про характер, його становлення, риси характеру. Під час
уроку викликати позитивні емоції, тим самим виховувати бажання
бути добрими людьми.
Practical:
- to revise vocabulary on the topic and to use the words in their speech;
- to develop pupils’ listening, writing, reading and speaking skills on the
topic;
- to practice in using the Degrees of Comparison of Adjectives;
Educative:- to teach pupils to work in pairs and groups;
Social: - to develop love for English language;
Equipment: pictures, tables, a computer, presentation.
Вчитель англійської мови Руснак Марина Юріївна (М.Ю),
вчитель початкових класів Никоряк Лілія Миколаївна (Л.М.).
               
                                      Procedure
I. Introduction.
Greeting
T: Good morning, dear pupils! I’m very glad to see you. How are you getting on? Let’s greet each other. This lesson is unusual for you and for me. You can see many guests. They are teachers. I hope that our co-operation will be successful. I want to ask you to be attentive and active. Don’t be afraid, don’t be silent. Speak and express your opinion. OK, look at each other, please. Smile! Look at me. Smile! So, let’s start our communication.
1. Повідомлення теми уроку основ здоров’я :
Л. М. : М. Ю. сказала, щоб ви посміхнулися. Так? ( Так.) Також вона і я раді вас бачити. А настрій який у вас? (Хороший). Скажіть, будь ласка, усмішка, гарний настрій, почуття радості – це ознака чого? (Здоров’я). А від чого залежить хороше здоров’я? ( Їжа, загартування, поведінка і т. д.). А від характеру залежить? ( Так). Вчені довели, що злі, заздрісні, сумні люди хворіють у 3 рази частіше на простудні захворювання. А як ви думаєте доброзичливі, відкриті, чуйні люди хворіють більше чи менше? ( Менше). Згадаємо, що таке характер. (На дошці: Характер - це сукупність особистих рис людини, які виявляються в її поведінці.) А риси вашого характеру ми будемо витягати сьогодні з цієї чарівної скриньки. (Напис на скриньці: «Риси характеру»).
1. Aim.
- T: Do you like to play games? Do you like to play team games? Today we are having an unusual lesson. The topic of our lesson is ‘Travelling’. You’ll revise vocabulary on the topic and use these words in your speech; you’ll sing songs; you’ll develop your speaking, reading, listening, writing skills and practice in using the Degrees of Comparison of Adjectives.
- Do you like to travel?
- Do you travel very much?
- Why do people like traveling?
Слайд №1. (Pupils give their answers)
We’re going to play team games and you will work in groups.
(Pupils divide into two teams, choose their teams’ names, mottos and songs)
T: First, let’s introduce yourself. Після кожного етапу уроку англійської мови команди отримують частину пазла.
I team: ‘Travelers’
Motto: Never backwards! Never in place! Only ahead! Only together!’
II team: ‘Curious Girls’
Motto: Make new friends but keep the old. One is silver, and the other’s gold.’
Слайд №2-3.
2. Phonetic drills.
T: So, let’s start our lesson and the first task is: you have to retell the rhymes about travelling.
1 team: (Слайд№4) We go by car We go by land
And we go by train. And sea, and air,
We go by boat We go, go, go
And we go by plane. From here to there.
2 team : (Слайд №5)
Over the mountains,
Over the plains,
Over the rivers
Here come trains
Carrying passengers,
Carrying mail,
Over the country
Here come trains.
II. Warm-up
1. Vocabulary revision. 1- st station “Lexical”( усно). Конкурс на визначення транспорту подорожі.
T: Put the letters in the correct order and you will know:
Слайд №6.
a) what transport people choose to travel or to get to different places:
apnel, raitn, acr, usb, ipsh. T: Good job, ! And the point goes to the team...Стаємо на старт.
Л. М.: Перед тим , як вирушити у дорогу, послухайте вірш « Найкраща риса» Івана Сварника:
Промовив гордий Кипарис: - Із людських рис
для мене прямота - найкраща!
Липа: - Лишенько! Це глупота.
Людина – хай велика чи мала –
пропаща без щедрості й сердечного тепла.
 Озвався Дуб:- Послухайте мене :
- Твердий характер - ось що головне.
 – А гнучкість розуму – то риса неможлива?
- докинула Ліщина пустотлива.
 Троянда мовила : - Забули про красу,
 а я в собі віки її несу!
 Людина мудрі речі наслухала
 і тужно так замріяно зітхала.
 – Мені б тих рис найбільше осягти -
 змогла б я гідно шлях увесь пройти!

Я бажаю вам зібрати найкращі риси характеру. Крім того в кінці подорожі ви дізнаєтесь , яка риса характеру керує світом. Як думаєте , у вас вийде? ( Так).
( Вчитель дає карточку «Впевненість», учні ліплять на карту). В добру путь!
2. Grammar Practice: the Degrees of Comparison of Adjectives. 2-nd station “Gramatical”. (HO2):Слайд №7
Cheap- cheaper- cheapest
Fast- faster- fastest
Slow- slower- slowest
Expensive- more expensive- most expensive
Interesting-more interesting-most interesting
T: Good job! And the point goes to the team... ( М. Ю. дає частину пазла переможцям). Л. М. : Я не згодна. Вимагаю реванш для дітей, які програли. Напишіть складові здоров’я. ( командна робота). – Молодці! Ви здобули другу рису характеру : «Наполегливість».
3. Dialogue. 3-rd station “ Dialogue”
1team:(Слайд №8)
P1: Have you ever been to Canada?
P2: No, I haven’t. I have never been to Canada.
P1: What country would you like to travel to if you had enough money?
P2: If I had much money I’d like to travel to Great Britain first.
P1: What kind of transport would you use ? P2: I think , I would travel by plane.
2-nd team: ( Слайд №9)
P1: Where do you want to go?
P2: I want to go to Kyiv.
P1: How do you want to go there?
P2: I want to go to there by bus.
P1: What do you want to see there?
P2: I want to see the Golden Gate
T: Well done. All teams worked well enough and get points.

Л. М.: - Уявимо, що ваш друг не хоче робити вранці ранкову гімнастику. Складіть діалог , щоб його переконати. ( Складання діалогу українською мовою). Ви культурно спілкувалися між собою, переживали за друга, тож отримуєте рису характеру «Доброзичливість».

4. Break time.
T: Now let’s have a rest. I’d like to listen to your teams’ songs.
I team: Song Travelling
1. I’m driving in a car (4 t.)
Refrain:
And over the mountains,
through the trees
travel the world and seven seas.

2. I’m sailing in a ship (4 t.)
I’m sailing in a ship
I’m driving in a car
Refrain:
And over the mountains,
through the trees
travel the world and seven seas.
3. I’m travelling on a train (4 t.)
I’m travelling on a train
I’m sailing in a ship
I’m driving in a car
Refrain:
And over the mountains,
through the trees
travel the world and seven seas.
4. I’m riding on a horse (4 t.)
I’m riding on a horse
I’m travelling on a train
I’m sailing in a ship
I’m driving in a car

II team: “If you’re happy”
“ If you’ re happy”
If you’re happy and you know it
Clap your hands.
If you’re happy and you know it
Then you really out to show it
If you’re happy and you know it
Clap your hands.
Stamp your feet…
Shout “hooray”…
Do all three. 5. 4-th station Listening
1) Pre-listening task.
So, let’s travel and speak about different ways of travelling. Listen to the text ”Travelling”
1) Pre – Listening Activity
a)Answer the questions:
T: Is travelling popular nowadays?
Which is the fastest way of travelling?
What is the best time for travelling?
б) Учитель роздає картки для самостійної роботи і двічі читає текст.
Учні уважно слухають текст.(НО 3).
2) Listening.
Travelling
1) Travelling is very popular nowadays. Go to a railway station, a port or an airport in our country or abroad and you will see hundreds of people who want to go as quickly as possible.

2) The fastest way of travelling is by plane. With a modern airliner you can travel in one hour to a place which takes a day to travel by train.

3) Travelling by train is slower than by plane, but it has it’s advantages. There are sleepers and dinning-cars in passenger trains which make even the longest journey enjoyable.

4) Some people like to travel by ship and enjoy a sea voyage or a river trip. Many people like to travel by car. It also has its advantages; you will never miss the train, ship or plane; you can make your own time-table. Travelling by car is popular for pleasure trip.

3) Post-listening task. True or false .( Слайд № 10)

1 Travelling is not very popular nowadays. F 2. The fastest way of travelling is by car. F 3.Travelling by train is slower than by plane. T 4.Some people like to travel on foot. F 5.Many people like to travel by car. T 6. Travelling by car is popular for pleasure trip. T

Л.М.: Визначте емоції за малюнком. ( Учні отримують рису характеру «Працелюбність»).

6.5-th station “ Speaking”. (Нічия)

1-st team: Travelling by train ( Слайд № 11) Travelling is very popular nowadays. The fastest way of travelling is by plane. Travelling by train is slower than by plane, but it nevertheless has its advantages. With a train you have speed, comfort and pleasure combined. From the comfortable seat of a railway carriage you have a splendid view of the whole country-side. If you are hungry, you can have a meal in the dining-car; and if a journey is a long one you can have a wonderful bed in a sleeper.


2-nd team: Travelling by car(Слайд № 12)


Travelling is very popular nowadays. Many people like to travel by car. Travelling by car also has its advantages: you will never miss your train, ship or plane; you can make your own time-table.


It is interesting too, because you can see many things in a short time, you can stop when and where you like, you do not have to buy tickets or carry your suitcases. I think, travelling by car is comfortable and interesting.


Учні отримують рису характеру «Відповідальність».


7. 6-th station “Riddles”( Слайд № 13)(Нічия)


№1. It is the fastest way of traveling. It can take you from one town to the other one in time. The seats are comfortable. That is a pity but sometimes you can see very little from the windows. The things are too small to see them. When the weather is rainy or foggy you cannot travel by it.


(by plane )


№2.This way of traveling is fast. You can stop at any place you like and


go where you like. You need no tickets. Usually families go by it.


(by car)


№3.This is the slowest way of traveling. Both young and old people like it. You need not worry about the tickets. The only thing you need is a rucksack. You can visit many places in such away.


(on foot)


№4.This way of traveling is fast. The carriages are comfortable. It is so pleasant to travel in them. You can see a lot of interesting things from carriage windows. You can make a long journey on land by it.


( by train)


№5. This way of traveling is not so fast. Some people enjoy traveling by it .But others don’t like it at all. Usually people travel in this way in summer, when they are on holidays. You can see waves and sea-gulls. (by ship). М.Ю. пазл не дає.


Учні отримують рису характеру «Цікавість». – Чогось не вистачає… (Останнього пазлу )


На пазлах слово «Доброта».


Л.М.: Скаже хтось : "Добра нема"
 В людських душах лиш зима.
Зло панує на землі
Недобре всім , тобі й мені.
А ми дамо їм відкоша:
« В нас чисті серце і душа!»
 Зима, весна чи літо -
Лиш доброта керує світом!


T: It was so exciting to share experience and learn at once, wasn't it? I want to thank you all for your work and cooperation. It was a real pleasure to work together.


III. Summing up. ( Слайд № 14) Обговорюються помилки, яких припустили учні у завданнях; підраховуються загальні бали.

T: Dear pupils! Our lesson is coming to the end. You worked hard today and got good marks. Home work. Write a composition about the best way of travelling . Намалювати карту, по якій хотіли б подорожувати діти.

Слайд №15.

Л. М.: - Чекайте, чекайте! У мене в шкатулці залишилося ще багато рис ха-рактеру: розчарування, злопам’ятність, підозрілість, злість, нездатність прощати. Хто їх хоче? ( Ніхто.) Що ж мені з ними робити? ( покласти в шкатулку і замкнути назавжди , або викинути , або порвати).

Немає коментарів:

Дописати коментар