СОЙЧИН ГАЙ (За Степаном Мацюцьким)
(314
слів, у кожному реченні – не більше 12 слів, третій абзац – для списування, 47
слів, 12 орфограм, 2 словникові слова – черешня і хвилина)
СОЙЧИНІ
ЖОЛУДІ (Володимир Титаренко)
(311
слів, у кожному реченні – не більше 12 слів, другий абзац - для списування, 48 слів, 12 орфограм, 2
словникові слова – хвилина і черемха)
Оцінювання і хід роботи.
1. Учні
читають третій (другий) абзац. Олівцем
вставляють пропущені букви, позначають написання слів у дужках.
2. Три
хвилини мовчазного читання. Якщо прочитали половину ( 1 текст - речення «Жолуді — улюблені сойчині
ласощі», 2 текст – речення «Певно, пересвідчувалася, чи ніхто не стежить
за нею) і більше – 1б.
3. 1,
2 і 3 завдання – по 1б.= 3б.
4. 4
завдання – 3б. (правильність вставлених орфограм, грамотність списаного тексту, обсяг списаного тексту)
5. 5,
6, 7 завдання – по 1б.=3б.
6. 8
завдання – 2б. – 1б. за зміст, 1б. за грамотність.
Всього – 12б.
1 варіант
СОЙЧИН ГАЙ (За Степаном Мацюцьким)
Люблю пізно восени блукати лісом. У
таку пору дерева плачуть. На кожну гілочку туман чіпляє крапельку води.
Поступово краплина важчає і вже не в силі втриматися на гілці — кап! Повільний
дощ шумить у лісі. Кап, кап!
Здається, ніщо не тривожить лісової задуми. Але варто прислухатися,
придивитися — і стане ясно, що ліс живе своїм життям.
Щось зашаруділо поруч: може, миша (про)бігла
або заєць ..полохано кинувся в гущавину. (Пере)літають з д..рева на дерево
с..ниці. На в..сокій ч..решні (при)мостилася сойка. (По)сиділа хв..лину,
причепурилася, а потім заспівала. Зовсім як іволга. Сойка, мабуть, (у)літку
підслухала, як вона співає. І тепер старан..о повторює мелодію, яку чула.
Сойка, мабуть, пролітала і над осіннім полем, де орали трактори. Бо
посвист іволги раптом змінився гуркотінням двигуна: др-р-р! Др-р-р!
Але досить репетицій! Пора і за роботу братися. Осінній день — як заячий
хвіст, а справ он скільки. Зима — не рідна тітка. Як дошкулить морозами та
завірюхами, не знатимеш, куди діватися.
Перш за все треба запастися їжею. Жолуді — улюблені сойчині ласощі. Вона
злітає на вкриту листям землю під дубом
і нишпорить у листі. Вибирає найбільший жолудь. Бере його в дзьоб і,
озирнувшись на всі боки, летить у гущавину. Пташка його там заховає.
Роблю кілька кроків, розминаю закляклі ноги. Потім ховаюся за кущ глоду:
сойка повинна знов повернутися сюди. Прилетіла-таки. Знову схопила жолудь, але
подалася зовсім в інший бік. Там теж влаштує собі комірчину. Так триватиме
доти, поки сойці не набридне «працювати». І вона полетить шукати іншого
заняття.
Шкода мені працьовитої пташки. Усі її старання марні. Сойка робить сотні
схованок у лісі, але швидко забуває про них. Взимку рідко живиться своїми
припасами. Та то не велика біда. Сойка знайде інший корм, якось переживе зиму.
А коли зійде сніг, жолуді, що їх посадила сойка, пустять корінці. Викинуть по
чотири несміливих листочки, потягнуться вгору крихітними дубками. І люди
будуть вдячні галасливій пташці.
Сотні дубків виростуть далеко від
батьківського дуба. Справжній гай зашумить під весняним небом. Гай, посаджений
сойкою.
1.
Визнач
жанр прочитаного твору.
____________________________________________________________________
2.
Віднови
послідовність пунктів плану відповідно до змісту твору. Постав цифри в порожні
клітинки.
Ліс живе своїм життям.
3.
Поясни
значення вислову «Осінній
день — як заячий хвіст, а справ он скільки».
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.
Спиши
третій абзац тексту, розкриваючи дужки та вставляючи пропущені букви.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5.
Добери
антоніми до слів.
Улітку
- _________________, заспівала -
___________________.
6.
Постав
і запиши 2 питальні речення за розповідним реченням.
На
високій черешні примостилася сойка.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
7.
Утвори
споріднені слова за зразком.
Що? Який? Що робити?
Старання
– старанний, старатися.
Праця
– _____________,________________ .
8.
Добери
і запиши свій заголовок до прочитаного твору.
____________________________________________________________________
Запиши, чому ти обрав (обрала) саме
таку назву твору.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
СОЙЧИНІ ЖОЛУДІ
(Володимир Титаренко)
Осінній ліс завжди повитий ледь примітною легкою зажурою. Він мовчазний,
трохи розчарований несподіваною тишею, холодними туманами, дрібними набридливими
дощами.
У лісі т..ша. Тільки й чути, як поволі падає з ч..ремхи червоне л..стя.
Падає й падає, і здається, що в повітрі літають казков.. пт..ці. Шурхіт листя (на)ганяє
сон. І ліс, здаєт..ся, поволі (за)синає. Та ні, він (не)спить, (не)сплять і його
м..шканці. Зупинюся на хв..лину і поспостерігаю.
Ось росте невисока яблуня-дичка. На землі видніються зелені терпкі
яблучка, біля яких вовтузиться їжак.
На розлогій сосні я побачив білку. Вона сторожко озирає галявину. Потім
збігає на землю. Прудко біжить по траві й зупиняється біля гриба-боровика.
Схопила його білочка. Понесла на високу ялину. Настромила на гострий сучок і
знову заходилася озирати галявину.
Посеред галявини росте дуб-велетень. Падають з його густої крони золоті
блискітки — дозрілі жолуді. До дуба підлетіла чимала пташка. Придивився
пильніше — сойка. Вона накинулася на жолуді. Набрала у дзьоб, змахнула крильми,
полетіла до старої ялини. Підозріло обдивилася навкруг. Певно, пересвідчувалася,
чи ніхто не стежить за нею. Не придивляється, де вона ховає на зиму свої
жолуді. І швидко висипала здобич у невеличке дупло.
Сойка швидко збирає жолуді. Та бере не всі підряд, а найбільші, дозрілі.
Знову набрала жолудів. Злетіла й подалася на цей раз до розлогого явора. Почала
ніжками розчищати місце між кореневищами. Ще раз оглянулась і висипала туди
свої жолуді. Прикрила листям і знову полетіла до дуба. Отак без спочинку
трудилася, збираючи жолуді й розносячи їх по схованках.
Сойка найбільше вразила мене своєю непосидющістю. Отак цілими днями
пташка збирає жолуді та складає їх у комори-схованки. Не всі знайде взимку, бо
чимало їх замете снігом, замурує кригою. Та що більше схованок, то більше їжі
матиме сойка на зиму.
Ну, а ті жолуді, що сойка не знайде, теж не пропадуть. Настане весна,
розтане сніг, і жолуді проростуть. Мине час, і виростуть з них гарні й ставні
дуби.
Отак сойка і садить дуби в своєму лісі.
1.
Визнач
жанр прочитаного твору.
____________________________________________________________________
2.
Віднови
послідовність пунктів плану відповідно до змісту твору. Постав цифри в порожні
клітинки.
Ліс повитий зажурою.
3.
Поясни
значення вислову «Осінній
ліс завжди повитий ледь примітною легкою зажурою».
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.
Спиши
другий абзац тексту, розкриваючи дужки та вставляючи пропущені букви.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5.
Добери
антоніми до слів.
Терпкі
- _________________, збирає - ___________________.
6.
Постав
і запиши 2 питальні речення за розповідним реченням.
Тільки
й чути, як поволі падає з черемхи червоне листя.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
7.
Утвори
споріднені слова за зразком.
Що? Який? Що робити?
Старання
– старанний, старатися.
Політ
– _____________,________________ .
8.
Добери
і запиши свій заголовок до прочитаного твору.
____________________________________________________________________
Запиши, чому ти обрав (обрала) саме
таку назву твору.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Немає коментарів:
Дописати коментар