вівторок, 15 травня 2018 р.

ДПА 2018 р. Українська мова 4 клас

Вимоги та оцінювання

СОЙЧИН ГАЙ (За Степаном Мацюцьким)
(314 слів, у кожному реченні – не більше 12 слів, третій абзац – для списування, 47 слів, 12 орфограм, 2 словникові слова – черешня і хвилина)
СОЙЧИНІ ЖОЛУДІ (Володимир Титаренко)
(311 слів, у кожному реченні – не більше 12 слів, другий абзац -  для списування, 48 слів, 12 орфограм, 2 словникові слова – хвилина і черемха)
 Оцінювання і хід роботи.
1.     Учні читають третій (другий)  абзац. Олівцем вставляють пропущені букви, позначають написання слів у дужках.
2.     Три хвилини мовчазного читання. Якщо прочитали половину  ( 1 текст - речення «Жолуді — улюблені сойчині ласощі», 2 текст – речення «Певно, пересвідчувалася, чи ніхто не стежить за нею) і більше – 1б.
3.     1, 2 і 3 завдання – по 1б.= 3б.
4.     4 завдання – 3б. (правильність вставлених орфограм, грамотність списаного тексту, обсяг списаного тексту)
5.     5, 6, 7 завдання – по 1б.=3б.
6.     8 завдання – 2б. – 1б. за зміст, 1б. за грамотність.
                                 Всього – 12б.

         1 варіант

              СОЙЧИН ГАЙ (За Степаном Мацюцьким)
    Люблю пізно восени блукати лісом. У таку пору дерева плачуть. На кожну гілочку туман чіпляє крапельку води. Поступово краплина важчає і вже не в силі втриматися на гілці — кап! Повільний дощ шумить у лісі. Кап, кап!

   Здається, ніщо не тривожить лісової задуми. Але варто прислухатися, придивитися — і стане ясно, що ліс живе своїм життям.
   Щось зашаруділо поруч: може, миша (про)бігла або заєць ..полохано кинувся в гущавину. (Пере)літають з д..рева на дерево с..ниці. На в..сокій ч..решні (при)мостилася сойка. (По)сиділа хв..лину, причепурилася, а потім заспівала. Зовсім як іволга. Сойка, мабуть, (у)літку підслухала, як вона співає. І тепер старан..о повторює мелодію, яку чула.
   Сойка, мабуть, пролітала і над осіннім полем, де орали трактори. Бо посвист іволги раптом змінився гуркотінням двигуна: др-р-р! Др-р-р!
   Але досить репетицій! Пора і за роботу братися. Осінній день — як заячий хвіст, а справ он скільки. Зима — не рідна тітка. Як дошкулить морозами та завірюхами, не знатимеш, куди діватися.
   Перш за все треба запастися їжею. Жолуді — улюблені сойчині ласощі. Вона злітає на вкриту  листям землю під дубом і нишпорить у листі. Вибирає найбільший жолудь. Бере його в дзьоб і, озирнувшись на всі боки, летить у гущавину. Пташка його там заховає.
   Роблю кілька кроків, розминаю закляклі ноги. Потім ховаюся за кущ глоду: сойка повинна знов повернутися сюди. Прилетіла-таки. Знову схопила жолудь, але подалася зовсім в інший бік. Там теж влаштує собі комірчину. Так триватиме доти, поки сойці не набридне «працювати». І вона полетить шукати іншого заняття.
   Шкода мені працьовитої пташки. Усі її старання марні. Сойка робить сотні схованок у лісі, але швидко забуває про них. Взимку рідко живиться своїми припасами. Та то не велика біда. Сойка знайде інший корм, якось переживе зиму. А коли зійде сніг, жолуді, що їх посадила сойка, пустять корінці. Викинуть по чотири несміливих листочки, потягнуться вгору крихітними дубками. І люди будуть вдячні галасливій пташці.
    Сотні дубків виростуть далеко від батьківського дуба. Справжній гай зашумить під весняним небом. Гай, посаджений сойкою.  
1.     Визнач жанр прочитаного твору.
____________________________________________________________________
2.     Віднови послідовність пунктів плану відповідно до змісту твору. Постав цифри в порожні клітинки.
     Ліс живе своїм життям.
  Співає сойка.
  Марні старання.
  Дубовий гай зашумить під весняним небом.
  Приготування запасів на зиму.
3.     Поясни значення вислову «Осінній день — як заячий хвіст, а справ он скільки».
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.     Спиши третій абзац тексту, розкриваючи дужки та вставляючи пропущені букви.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5.     Добери антоніми до слів.
Улітку - _________________,   заспівала - ___________________.
6.     Постав і запиши 2 питальні речення за розповідним реченням.
На високій черешні примостилася сойка.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
7.     Утвори споріднені слова за зразком.
    Що?              Який?         Що робити?
Старання –    старанний,       старатися.
Праця – _____________,________________ .
8.     Добери і запиши свій заголовок до прочитаного твору.
____________________________________________________________________
Запиши, чому ти обрав (обрала) саме таку назву твору.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



 2 варіант

                         СОЙЧИНІ ЖОЛУДІ (Володимир Титаренко)
   Осінній ліс завжди повитий ледь примітною легкою зажурою. Він мовчазний, трохи розчарований несподіваною тишею, холодними туманами, дрібними набридливими дощами.
   У лісі т..ша. Тільки й чути, як поволі падає з ч..ремхи червоне л..стя. Падає й падає, і здається, що в повітрі літають казков.. пт..ці. Шурхіт листя (на)ганяє сон. І ліс, здаєт..ся, поволі (за)синає. Та ні, він (не)спить, (не)сплять і його м..шканці. Зупинюся на хв..лину і поспостерігаю.
   Ось росте невисока яблуня-дичка. На землі видніються зелені терпкі яблучка, біля яких вовтузиться їжак.
   На розлогій сосні я побачив білку. Вона сторожко озирає галявину. Потім збігає на землю. Прудко біжить по траві й зупиняється біля гриба-боровика. Схопила його білочка. Понесла на високу ялину. Настромила на гострий сучок і знову заходилася озирати галявину.
   Посеред галявини росте дуб-велетень. Падають з його густої крони золоті блискітки — дозрілі жолуді. До дуба підлетіла чимала пташка. Придивився пильніше — сойка. Вона накинулася на жолуді. Набрала у дзьоб, змахнула крильми, полетіла до старої ялини. Підозріло обдивилася навкруг. Певно, пересвідчувалася, чи ніхто не стежить за нею. Не придивляється, де вона ховає на зиму свої жолуді. І швидко висипала здобич у невеличке дупло.
   Сойка швидко збирає жолуді. Та бере не всі підряд, а найбільші, дозрілі. Знову набрала жолудів. Злетіла й подалася на цей раз до розлогого явора. Почала ніжками розчищати місце між кореневищами. Ще раз оглянулась і висипала туди свої жолуді. Прикрила листям і знову полетіла до дуба. Отак без спочинку трудилася, збираючи жолуді й розносячи їх по схованках.
   Сойка найбільше вразила мене своєю непосидющістю. Отак цілими днями пташка збирає жолуді та складає їх у комори-схованки. Не всі знайде взимку, бо чимало їх замете снігом, замурує кригою. Та що більше схованок, то більше їжі матиме сойка на зиму.
   Ну, а ті жолуді, що сойка не знайде, теж не пропадуть. Настане весна, розтане сніг, і жолуді проростуть. Мине час, і виростуть з них гарні й ставні дуби.
   Отак сойка і садить дуби в своєму лісі.

1.     Визнач жанр прочитаного твору.
____________________________________________________________________
2.     Віднови послідовність пунктів плану відповідно до змісту твору. Постав цифри в порожні клітинки.
     Ліс повитий зажурою.
  Падають з дуба дозрілі жолуді.
  Комори-хованки під деревами.
  Виростуть сойчині дуби.
  Білочка- грибник.
3.     Поясни значення вислову «Осінній ліс завжди повитий ледь примітною легкою зажурою».
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.     Спиши другий абзац тексту, розкриваючи дужки та вставляючи пропущені букви.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5.     Добери антоніми до слів.
Терпкі - _________________,   збирає  - ___________________.
6.     Постав і запиши 2 питальні речення за розповідним реченням.
Тільки й чути, як поволі падає з черемхи червоне листя.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
7.     Утвори споріднені слова за зразком.
    Що?              Який?         Що робити?
Старання –    старанний,       старатися.
Політ  – _____________,________________ .
8.     Добери і запиши свій заголовок до прочитаного твору.
____________________________________________________________________
Запиши, чому ти обрав (обрала) саме таку назву твору.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Немає коментарів:

Дописати коментар